Tuesday, December 18, 2012

Maya takvimi gercegi

21 Aralik yaklastikca dunyanin sonu geldi laflari gittikce artiyor. Her kafadan ayri bir ses ama gercegi soyleyenine denk gelmek zor! 
Herkes konusuyor benim neyim eksik dedim :)) Oyle cok hikaye uyduruldu ki isin dogrusunu yazmadan edemedim. Hele hele baharda yaptigimiz Meksika gezisinde gercegi ve tum detaylari "Maya" soyundan gelen rehberimizden ogrendikten sonra...

Aslinda daha once Meksika gezimizi yazarkende deginmistim buna, Mayalar da yanlis anlasilmaktan muzdaripler. "Kiyamet falan kopmayacak dunyanin sonu degil, sadece takvimin sonu" diye cirpiniyorlar ama dinleyen yok ne yazik ki.



Isin asli su ki Mayalar matematik ve astronomi de oldukca gelismis bir toplum oldugu icin gezegen hareketlerini yorumlayarak takvim olusturmuslar kendilerine. Dolayisi ile bir baslangic noktalari var, bu dongunun basladigi zaman tam olarak tum gezegenlerin pes pese dizildigi bir doneme denk geliyor. Yani referans noktalari onlarin.
21 Aralik 2012'de ise yaptiklari hesap sonlanacak ve dongu tamamlanacak yine gezegenler ayni noktaya gelip bir hiza da dizilecek. Ama bu demek degil ki dunyanin sonu gelecek falan filan... Sadece Mayalar'in hesaplayabildigi takvim sona erecek hepsi bu! Gezegenlerin siralanmasindan ve hareketlerinden tabii ki bazi etkilenmeler, manyetik dalgalanmalar olacaktir ancak bu tur etkilesimler gunes ve ay tutulmasinda da oluyor, kalkip bunlari kiyametle bagdastirmak anlamsiz hakikaten.

Velhasil ola ki icinizde "evyah dunyanin sonu mu, kiyamet kopacakmi?" diyerekten dusunen varsa, iciniz rahat olsun bunlarin hepsi Mayalar'in ve Maya takviminin yanlis yorumlanmasindan ibaret hikayeler ;)

Gonul rahatligiyla gecirin 21 Araligi, 22 Aralik gunu gorusuruz ;)

12 comments:

  1. 2000 yılına girişimizi hatırladım,
    ne çok kötü beklenti sayılmıştı o zaman da:)

    bu arada tarih bugün 18 Aralık değil mi?
    sevgiler:)

    ReplyDelete
  2. CEPAYNASI hakikaten o da ayri bir kaostu! hatta hic unutmam anneannem beni bilgisayarlardan boceklerin cikacagina ve herseyi yiyip bitirecegine ikna etmeye calisiyordu hahahaha ne alakaysa :)))

    Burada tarih 19 Aralik oldu bile ;)
    Aklimdayken bir iki gun erkenden yazayim bu yaziyi dedim, biz yine 22 Aralikta gorusuruz :)

    ReplyDelete
  3. Millete eğlence lazım. Tabi bu garip bir eğlence anlayışı oldu ama neyse. Benim için her yol uyar:)

    ReplyDelete
  4. Aynen oyle Ebru millete eglence lazim. En cok da kalkip Sirince koyune gidenlere falan sasiriyorum :)

    ReplyDelete
  5. ay yaşa sen,ben bundan sonra ne çıkacak derdindeyim:)) Bi gelse 21 aralıkda kurtulsak. Çan çan dinlemekten sıkıldım valla...

    ReplyDelete
  6. lale abla ebrunun da dedigi gibi millete eglence lazim onun icin lafini cevirecek baska anlamsiz birseyler cikar yakinda :))

    ReplyDelete
  7. insanciklar taa o zaman su tarihe kadar ongormus yazmis bir zahmet sonrasini da biz arastirip yazsak boyle felaket senaryolari uretecegimize :) Yok efendim niye sonrasini yazmamislar bu iste bir is varmis. Soyleymis boyleymis. Az bakalim calisalim da biz yazalim gerisini de :)

    benim icin son calisma gunu gelsin diye heyecanla bekliyorum a-h. Cok guzel yazmissin eline saglik :)

    ReplyDelete
  8. Bazıları köşeyi döndü ama bu kıyamet söylentisiyle, hele de Şirince esnafı :)

    ReplyDelete
  9. Daha önce senin önerinle Meksika yazını okuyup doğruyu öğrenmiştim çoktan:))
    Hele bir de Şirince olayı var ki duydun mu bilmem!

    ReplyDelete
  10. habercilerin cokca kullandigi bir laf var; kopegin insani isirmasi degil, insanin kopegi isirmasi haberdir diye. maya takviminde yeni bir yila girilecek denseydi kimin ilgisini cekerdi ki! bu arada feslegen de guzel bir nokta yakalamis; ilginizi cekebilir...

    ReplyDelete
  11. Gulcin arastirmak ve okumak pek insanlarin tercih ettigi bir yontem degil, kulaktan dolma seyler daha cok isine geliyor cogunlugun.
    Mesela Nasa bas bas bagiriyor Marduk dunyaya carpacak olsaydi simdiye coktan ciplak gozle goruluyor olurdu diye ama dinleyen kim! ilim bilim islemiyor bu tip insanlara :(

    Leylak dalim haklisin valla, aman ne diyeyim helal olsun sirince esnafina bunca aligin parasini yemek sevap olsa gerek :)))

    Semi duydum duydum :) Sirinceyle kalmamis sadece, Fransa'da da benzer bir koy var oyle uydurmadan para kazanan :))

    ReplyDelete
  12. oiyiinsan haklisiniz tabii ama sirf haber olacak, etkili olacak diye bunca insani yaniltip kafa bulandirmak pek anlamli gelmiyor bana. Ozellikle kucuk cocuklar etkileniyorlar, ben en cok onlara uzuldum mesela.
    Feslegen derken? ilgimi ceker belki ama anlayamadim kim veya ne oldugunu :)

    ReplyDelete

Yorum birakan elleriniz dert gormesin ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails